torstai 31. lokakuuta 2013

Sisältö, sisältö, sisältö

Kirjoittanut Piia Aro

Viime aikoina on puhuttu paljon Facebook-markkinoinnin tehottomuudesta ja siitä onko se sittenkään oikotie onneen. Kohkaaminen sosiaalisen median – ja erityisesti Facebookin – markkinointipotentiaalista ja ylivertaisuudesta on saanut sellaiset mittasuhteet, että se ymmärrettävästi alkaa jo hieman närästämään. Halutaan objektiivisempia mielipiteitä ja oikeita tuloksia.

M&M otsikoi tällä viikolla ”Forrester: Facebook ei tuota mitään lisäarvoa markkinointiin” viitaten tutkimusyhtiö Forresterin raporttiin Pohjois-Amerikassa ja Briteissä. Tutkimuksessa oli haastateltu 400 yritysjohtajaa ja pyydetty heitä mm. vertailemaan eri markkinointikanavia ja kuinka tyytyväisiä he ovat olleet Facebookiin yhteistyökumppanina. Yhteenveto vaikuttaa hieman kärjistetyltä, mutta herättää varmasti keskustelua. Facebook hävisi some-kilpailijoilleen sekä digitaalisen markkinoinnin muille kanaville, mutta erot eivät olleet valtavia.

Raportista ei kuitenkaan selviä kuinka itse markkinointi ja sen sisältö on toteutettu kussakin yrityksessä. 1900-luvun markkinointiajattelun soveltaminen digitaaliseen markkinointiin ei toimi tehokkaasti. Suuri virhe tapahtuu varmastikin usein siinä että yritetään miellyttää kaikkia. Markkinointistrategia on rakennettu massamedian ja muiden vanhan markkinoinnin välineiden käyttöä varten.

Sisällöntuotantoa on vaikea ulkoistaa tehokkaasti. On myöskin vaikeaa arvioida kuinka paljon sosiaalinen media todellisuudessa generoi lisämyyntiä. Tykkääjiä voidaan nykyään myös ostaa, mikä tuntuu typerryttävältä. Vähintään se kertoo että ainakaan näitä palveluja käyttävät mainostajat eivät ole päässeet irti perinteisen markkinoinnin ajattelumallista. Sosiaalisessa mediassa kikkailu ja fanien houkuttelu ilman sisällön tarjoamista kalahtaa omaan nilkkaan aivan varmasti. Ja sinne menivät mainosrahat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti