keskiviikko 9. lokakuuta 2013

Palautteen pelko


Kirjoittaja
Laura Tiilikainen
Palaute on pelottavaa päätellen siitä, kuinka vähän yritykset haluavat palautetta asiakkailtaan ja yrityksen ihmiset omasta toiminnastaan.

Palautteen pelkoon on kaksi syytä. Toinen on asiakkaan haukut ja toinen on pomon haukut huonosta palautteesta. Kiittäviä palautteitahan kukaan ei pelkää vaan korkeintaan vähän nolostuu, että enhän minä nyt oikeastaan noin hyvä ole. Mutta ne risut, niitä ei haluta ottaa vastaan.

Kolme tyypillistä tapaa suhtautua risuja sisältävään palautteeseen.

1. Hauku palautteenantaja. Kuka sekin oikein luulee olevansa!
2. Mitätöi palautteen sisältö. Siinähän on ymmärretty kaikki ihan väärin!
3. Jätä palaute huomiotta. Tuollainen palaute nyt ei ainakaan ansaitse vastausta!

Palaute on lahja asiakkaalta.

Mutta mitä jos ajattelisi toisin. Ajattelisi, että palaute on sellaisenaan lahja sen antajalta. Ajattelisi, että palautteen antajalla on siihen aina omat pätevät syynsä. Ottaisi lahjan vastaan sellaisenaan ja kiittäisi. Ajattelisi, että palautteen ei tarvitse olla oikein eikä väärin, se on vain palautetta. Sen voisi pistää näytille kuin mieluisan lahjan tai komeron takahyllylle odottamaan kuin vähemmän mieluisan lahjan, että mitähän sillä tekisi.

Ainakin rehellinen palaute kertoo, mitä yrityksen tai ihmisen selän takana puhutaan tai mitä siitä ajatellaan. Kun tietää, voi toimia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti